JONNA LÖNNROTH, NETWORK & GROWTH OY

CMO Interim-palveluna

Markkinointijohtaja, jonka missio on kaataa kaupallisia siiloja ja kytkeä markkinointi liiketoimintatuloksiin

Kaipaako kaupallinen tiimisi markkinointijohtajaa, joka puhuu sujuvasti myyntiä?

Onko nykyinen CMO vaihtanut maisemaa ja tilalle kaivataan nopeasti uusi markkinoinnin vetäjä? Tai ehkä teillä on meneillään isompi muutosprojekti, johon kaipaat välittömästi väliaikaista lisäresurssia tai spesifiä markkinointiosaamista?

CMO Interim-palveluna tuon nopean ja joustavan ratkaisun tilanteeseen, jossa aikaa tai osaamista ei ole hukattavaksi. Ei raskasta rekrytointikierrosta. Ei pitkää perehdytystä. Vaan vaikuttavaa tekemistä heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

VARAA ETÄKAHVIT JA JUTELLAAN LISÄÄ!

Millaisia tavoitteita Interim-markkinoinnin asiantuntijalle voi antaa? Tässä muutama esimerkki...

1

Kaupallisen strategian ja prosessien uudistaminen

Kun tarvitaan kaupallista strategiaa, joka elää muuttuvan markkinan mukana sekä yhdistää kaupalliset tiimit. Rakennan dataohjautuvat prosessit, jotka tukevat myyntiä asiakaspolun jokaisessa vaiheessa.
2

Kaupallisen orkesterin siilojen kaataminen

Tuon mukanani Revenue Enablement-mallin, jonka avulla kaatuu markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun siilot. Tavoittena on, että koko kaupallinen porukka pelaa samaa peliä yhteisillä tavoitteilla läpi asiakaspolun.
3

Markkinoinnin mittareiden kytkeminen liiketoimintatavoitteisiin

Tiesitkö, että 66 % kotimaan yrityksistä ei pysty osoittamaan markkinointi-investointien tuottoa? Autan kytkemään markkinoinnin mittarit irtonaisista KPI:sta suoraan myynnin ja liiketoiminnan tavoitteisiin. Näin saamme myös johdolle perusteltua markkinoinnin arvon.
4

Liidiprosessien tehostaminen

Loistavatko liidit kokonaan poissaolollaan tai pitääkö myynti liidejä huonolaatuisina? Rakennan liidikoneiston ja liidien käsittelyn prosessin, jonka avulla myyntiputken mahdollisuudet moninkertaistuvat!
5

LinkedInistä kasvun kanava

Valjastan LinkedInin yrityksesi kasvun kanavaksi aina markkinoiden kuuntelusta liidien generointiin ja digitaaliseen arvoa tuottavaan myyntiprosessiin.
6

Myyntiprosessin tehostaminen & Sales Enablement

Myynnillisenä markkinoijana tuen ja mahdollistan myyntiä sisältöjen, datan ja teknologian avulla. Tuon mukanani Sales Enablement konseptin, jonka avulla myyntitiimisi nostaa tekemisen tasoa ja vakuuttaa asiakkaat.

Kokemus ja asiakkuudet

Jonna markkinoinnin yrittäjänä 👩🏽‍💻

Olen toiminut ulkoistettuna markkinointipäällikkönä ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijana erilaisissa B2B-yrityksissä oman yritykseni Markkinointi Meemi Oy:n kautta vuodesta 2019 lähtien.

Markkinointi Meemi on ollut B2B-yritysten sisältömarkkinointiin ja liidien generointiin erikoistunut yritys, jonka brändin jätin taakseni siirtyessäni useamman vuoden yhteistyön jälkeen kokonaan Network & Growthin sateenvarjon alle vuonna 2024.

Asiakkaitani vuosien varrella ovat olleet erilaiset B2B-asiantuntijayritykset, joista laajempia kumppanuuksia mm. D-Fence, Integral, Balentor, Timanttia Consulting, Vipu, Aisti Health, Aina PTT, Mando, Elinkaari sekä Network & Growth.

Tänä päivänä toimin Network & Growthilla modernin markkinoinnin strategina, konsulttina ja Interim-CMO:na. Tuon asiakasyrityksilleni vahvaa näkemystä erityisesti markkinoinnista, joka tukee ja mahdollistaa myyntiä sekä on kytkettävissä yrityksen liiketoimintatavoitteisiin.

Intohimoni on kaataa kaupallisia siiloja ja tuoda markkinoinnin panos näkyväksi ruohonjuuritasolta aina johtoryhmän pöydälle asti.

Uratarinani ammattimarkkinoijaksi 🚀

Markkinoinnin urani starttasi hyvin eri lähtökohdista kuin monen muun. Taustani on asiakaspalvelu- ja myyntihenkinen. Yritysperintää, luotonvalvontaa, kiinteistönvälitystä ja poikkesin matkan varrella myös 6 vuoden etapilla hiusalalla kampaajana, esihenkilönä ja myynnistä vastuullisena liikepäällikkönä. Vasta vuonna 2018 markkinoinnin ja viestinnän tradenomiopintoja suorittaessa syttyi kipinä markkinointiin, joka lopulta roihahti liekkeihin.

Opintojen innoittamana lähdin vuonna 2018 etsimään alanvaihtajana markkinoinnin töitä. Lukuisia hakemuksia, kaksi työhaastattelua ja yhtä tarjottua KAM-roolia myöhemmin totesin, että tämä työnhaku ei ole minua varten. Toiminnan naisena päätin palkata itse itseni. Yritykseni Markkinointi Meemi Oy syntyi helmikuussa 2019. Turvallisesta palkkatyöstä täysipäiväiseen yrittäjyyteen hyppy tapahtui lokakuussa 2019. Little did I know, millainen shitshow muutaman kuukauden päässä odotti. Liiketoimintasuunnitelmassa riskienhallinnan kohdalla ei ollut mainintaa maailman laajuisesta pandemiasta, joka mullistaa koko kaupallisen skenen. Tästäkin lopulta selvittiin pankkilainalla ja Finnveran kehitystuella.

Yrittäjänä työllistyin nopeasti ja ansaitsin asiakkaiden luottamuksen olemalla raadon rehellinen taustastani ja tavoitteistani. Aloitin taktisesta työstä, imin tietoa ja ymmärrystä samalla kun tein tätä työtä kädet savessa. Palava intohimo ajoi eteenpäin vaikeassa markkinaympäristössä, joka toisaalta tarjosi myös aivan uudenlaisia mahdollisuuksia B2B-markkinoinnin parissa. Lopulta onnistuin rakentamaan täysin nollasta omalla mittakaavallani menestyvän yhden naisen ulkoistetun markkinoinointipäällikkö-bisneksen , jonka liikevaihto ylsi vuonna 2024 reiluun 171 000 euroon 35 000 euron tuloksella. Yhden naisen palveluliiketoiminnan yritykselle numerot tarkoittavat ihan kiitettävää määrää sorvin hakkaamista tuntimääräisesti.

Viime vuosien aikana olen kasvanut ulkoistetusta markkinointipäälliköstä strategisemmaksi asiantuntijaksi. Olen oppinut konkreettisemmin ymmärtämään, miten myynti, markkinointi ja asiakaskokemus eivät ole erillisiä palasia – vaan yksi toimiva kaupallinen kokonaisuus. Tiedonjanoani olen sammuttanut Revenue Enablement-aiheisilla teemoilla ja sisäisen missioni suunta on tällä hetkellä vahva tarve kaataa kaupallisia siiloja sekä liittää markkinointi liiketoimintatuloksiin.

Olen käyttänyt satoja tunteja käytännönläheisten kaupallisten mallien ja konseptien rakentamiseen. Kaikki tämä oppi on jalostettu todellisista asiakastilanteista – dokumentoitu, analysoitu ja kehitetty käytännön ymmärryksen pohjalta. Kirjaviisauden sijaan, kaikki mitä tähän päivään mennessä olen oppinut kumpuaa B2B-yritysten todellisista tilanteista. CMO-roolissa vahvuuteni on selkokielisyys, käytännönläheisyys ja vahva ymmärrys markkinoinnin ja myynnin arjen tekemisestä, haasteista ja kehitystarpeista. Minulla on kyky sukeltaa suoraan B2B-yritysten kaupalliseen ytimeen, tunnistaa pullonkaulat ja rakentaa konkreettiset ratkaisut, jotka eivät jää PowerPointteihin pölyttymään - vaan jalkautuvat osaksi arjen tekemistä.

Asiakas Case: D-Fence Oy 💫

Oman yritykseni Markkinointi Meemi Oy:n asiakas case 

D-Fence Oy on tietosuoja- ja tietoturvaratkaisuja toimittava SaaS-yritys, jonka lippulaivatuote on Easy GDPR-palvelu. Easy GDPR on kokonaisratkaisu, jonka avulla toteutat, ylläpidät ja osoitat yrityksesi tietosuojakäytänteiden toteutumisen. Valmiiksi aukikirjoitettu ja helposti muokattava dokumentaatio auttaa hahmottamaan toimenpiteiden tarkoituksen ja kääntämään vaatimukset kilpailueduksi.

Olen toiminut D-Fencen ulkoistettuna markkinointipäällikkönä vuodesta 2020 lähtien vastaten koko D-Fencen brändistä, verkkonäkyvyydestä, liidien generoinnista, sisällöntuotannosta ja messutapahtumista. Olen suunnitellut ja rakentanut D-Fencelle orgaanisen Google-näkyvyyden sekä kohdennetun Google Ads-mainonnan avulla ennustettavan liidikoneiston.

”Jonna vastaa yrityksemme koko markkinoinnista. Hän on meille kuin oman tiimin jäsen ja tuonut mitattavia tuloksia etenkin liidien generoinnissa hyödyntäen monipuolisesti Googlen maksuttua ja orgaanista näkyvyyttä. Suosittelemme Jonnaa lämpimästi markkinoinnin ammattilaisena!”

Jani Pajari ja Juha Oravala, D-Fence Oy

Asiakas Case: Vipu Oy 💫

Oman yritykseni Markkinointi Meemi Oy:n asiakas case 

Vipu Oy on Pohjoismaiden ensimmäinen HubSpot-kumppani, sertifioitu ja akkreditoitu HubSpot-osaaja ja HubSpot Diamond Partner.

Vivun inbound-markkinoinnin tiimissä rakensin ostopolkua tukevan sisältöstrategian ja systemaattisen sisältömarkkinoinnin koneiston LinkedIniin. Lisäksi konsultoin ja ohjasin toteuttamaan sosiaalisen myynnin prosessia LinkedInissä.

”Jonna otti kokonaisvastuun Vivun LinkedIn-sisältöstrategian suunnittelusta ja toteutuksesta sekä LinkedIn mainonnasta, jossa hän osoitti erinomaista kykyä yhdistää markkinointi Vivun liiketoimintatavoitteisiin.

LinkedIn yritystilimme seuraajamäärä kasvoi sadoilla seuraajilla Jonnan tuottamien sisältöjen ja työntekijälähettilyys-vinkkien ansiosta. Hänen tuottamansa sisällöt hyödynnettiin myös muissa kanavissa, mikä toi lisäarvoa koko markkinoinnin kokonaisuudelle.

Jonna hallitsi myös HubSpot-alustan toiminnot, erityisesti tapahtuma-automaatiot ja uutiskirjeiden tuotannon. Hän työskenteli vastuullisesti ja oma-aloitteisesti, ja hänen panoksensa oli merkittävä Vivun markkinoinnin kehitysprojektissa.

Suosittelen Jonnaa lämpimästi markkinoinnin asiantuntijana, jolla on modernin B2B-markkinoinnin vaatimat taidot ja tekemisen ote.”

Jussi Liimatainen, Vipu Oy

Asiakas Case: Network & Growth Oy 💫

Tällä hetkellä toimin asiakkaittemme modernin markkinoinnin konsulttina, strategina ja Interim CMO:na Network & Growthin yrittäjätiimissä, mutta matkani mukaan tähän kasvutarinaan alkoi ulkoistettuna markkinointipäällikkönä.

Pienen yrityksen markkinointipäällikön roolissa vauhtia ja vaarallisia tilanteita on riittänyt! Olen luonut N&G:n visuaalista brändiä, kehittänyt verkkosivustoja, tuottanut sisältöä, järjestänyt webinaareja, rakentanut liidikoneistoja, tehnyt digimainontaa ja orgaanisia sisältöjä sekä tuonut roppakaupalla näkemystä ja struktuuria yrityksen ostopolkuajatteluun. Lisäksi olen vastannut uusien markkinoinnin ja myynnin teknologioiden käyttöönotosta ja muotoilusta.

On ollut kunnia tehdä yhdessä Network & Growthin perustajayrittäjä Oona Kankkusen kanssa yrityksen strategia- ja brändityötä, jonka ansiosta yhden naisen bisnes on kasvanut valtakunnallisesti tunnetuksi modernin myynnin ja markkinoinnin strategia- ja valmennustaloksi.

Network & Growthin 3V-malli on myös oman strategisen konseptointini ja visualisointini tulos.  3V-malli on auttanut meitä selkokielistämään monipuolista kaupallista tekemistä kaupallisille johtajille ja mahdollistaa asiantuntijoittemme myyntiä jokaisessa myyntikohtaamisessa.

Liidikoneistot toimivat nyt mukavasti ja minun on aika siirtää markkinointipäällikön kapula tulevalle Network & Growthin markkinoinnin yksisarviselle, jonka rekrytoinnin aloitamme pian. Jatkossa keskityn Network & Growthin sateenvarjon alla puhtaasti asiakastyöhön.

  • Markkinoinnin strateginen ja taktinen suunnittelu
  • Sisältöstrategiat ja sisältösuunnitelmat
  • Liidien generointi ja Social Selling johtaminen
  • Sales Enablement prosessit
  • Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön kehittäminen
  • Markkinoinnin datanäkymät ja tulosten kytkeminen osaksi myynnin ja liiketoiminnan tavoitteita
  • Asiakaspolkujen auditointi ja data-analyysi
  • Asiakaspolun pullonkaulojen ja kaupallisten siilojen tunnistaminen
  • Kaupallisen strategian kehittäminen
  • RevOps-prosessin suunnittelu ja kehitys
  • Sales Enablement mallien suunnittelu ja kehitys
  • Kaupallisten funktioiden siilojen kaataminen
  • Datanäkymien suunnittelu ja rakentaminen
  • Sales Enablement mallin suunnittelu
  • Keskittyy myynnin tukemiseen sisältöjen, datan ja teknologian avulla
  • Salesframe teknologia myynnin sisältöjen hallintaan
  • CRM / markkinoinnin automaatioiden kehitys
  • Sales Enablement agentti elää markkinoinnin ja myynnin välimaastossa

Myynnin mahdollisuuksien kasvattaminen alkaa tästä!

Tavataan etänä, konsultoin tilanteesi ja annan näkemykseni yrityksesi myynnin ja markkinoinnin kehittämisen askelmerkeistä.